حق با دلواپسان بود آمریکا قابل اعتماد نبود

حق با دلواپسان بود آمریکا قابل اعتماد نبود
خبرها از وین حکایت از آن دارد که مقامات آمریکایی‌ با خلف وعده‌های مکرر از پذیرش حقوق مسلم ایران امتناع می‌کنند. این در حالی است که غیرقابل اعتماد بودن آمریکا پیش از این از سوی منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای به دفعات گوشزد شده بود.

سرویس سیاسی-

تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بعد از رایزنی از طریق ویدئو کنفرانس با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن(چهارشنبه شب) برای دومین بار زیر توافقاتی زد که پیش‌تر با ایران سر آنها به تفاهم رسیده بود.
رسانه‌های غربی همسو با دولت آمریکا در روزهای اخیر در سرخط اخبار خود، تفاهم لوزان را به عنوان معیار توافق خوب معرفی کرده و تلاش می‌کنند که امتناع آمریکا از پایبندی به مفاد تفاهم فوق را عامل اصلی تمدید مذاکرات معرفی کنند.
حال سوالی که در اذهان عمومی ایجاد می‌شود این است که هدف آمریکا و رسانه‌های غربی در پر رنگ کردن امتناع از تفاهم لوزان چیست؟
به احتمال بسیار زیاد، آمریکا با دبه کردن در مفاد تفاهم لوزان به هیچ عنوان در پی برهم زدن چارچوب لوزان نیست، بلکه به دنبال ایجاد شرایطی است که ایران را به مدافع تمام قد تفاهم لوزان بدل کند. در همین راستا برخی مقامات آمریکایی نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در اظهارات جداگانه بر این امر تاکید کردند که استراتژی آمریکا اکنون اجرای چارچوب لوزان از طریق امتناع از عمل به آن و ترغیب طرف مقابل است.
در حقیقت رفتار آمریکا مصداق روشنی از این مثل قدیمی است که می‌گوید: « به مرگ بگیر تا به تب راضی شود»! البته ایستادگی تیم مذاکره‌کننده کشورمان تاکنون مانع به نتیجه رسیدن این تاکتیک شده است.
توافق خوب یعنی رعایت کامل خطوط قرمز ایران
تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پس از تفاهم لوزان به صراحت اعلام کرد که در لوزان توافقی حاصل نشده و حداکثر چیزی که رخ داده تفاهم روی یک سلسله راه‌حل‌ها برای موضوعات کلیدی بدون الزام حقوقی بوده است.
از سوی دیگر به اذعان کارشناسان، نیم‌نگاهی به متن تفاهم لوزان به وضوح نشان می‌دهد که تعهدات ایران، شفاف و قابل اندازه‌گیری است اما، آنچه حریف بر عهده گرفته است، مبهم، چندپهلو و تفسیرپذیر است و این تفاهم در موارد متعدد، خطوط قرمز ایران را زیر پا گذاشته است.
خوشبختانه معیار یک توافق خوب که حاوی عزت ملت ایران و دربردارنده منافع کشورمان باشد در خطوط قرمز اعلام شده از سوی مقامات عالیرتبه نظام به صورت کاملا شفاف بیان شده است.
- لغو فوری تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی هنگام امضای موافقتنامه و سایر تحریم‌ها در فواصل معقول
- منوط نشدن لغو تحریم‌ها به اجرای تعهدات ایران
- مخالفت با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس
- مخالفت با بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس و جو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی
- عدم پذیرش محدودیت‌های بلند مدت
- ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز در زمان محدودیت
از جمله این خطوط قرمز است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 22 تير 1394برچسب:, | 15:37 | نويسنده : Shabgard |